“כששומעים רעש פרסות זה בדר”כ עדר סוסים ולא עדר של זברות” – זוכר  מילותיו של רופא-כירורג כשחובש מד”א העביר לו אנמנזה אודות מחלה נדירה בעוד שהגברת  סבלה בסה”כ מעצירות – Keep It Simple. החיים הם לא סדרת דרמת טלויזיה אמריקאית.

עדכון אוקטובר 2018 > ביוני האחרון לקראת אליפות ישראל באופני כביש בבית גוברין, שלחתי את השקופית הנ”ל (מקורית) לספורטאי POWERWATTS (גינתון ותל אביב)  האם באמת ניתן לתאר הפסד וניצחון במרוץ אופניים דרך התנהלות מנטאלית ?
אם מנסים חזק הכול אפשרי ! (בסדנאות קוצ’ינג בטח…תלוי באיזה “אגודלים” או ווליום מדברים…) – בבקשה נסו מעט לקבל. ניתן בצורה גורפת לקחת את מה שרשום מטה בתרשים ולהשליך כמעט על כל ענף ספורט אחר (עדיף לראות המחשב DESKTOP). אולי כמעט כל תחום תחרותי בו יש מנצח או מפסיד. וכמובן – קחו בבקשה את הדברים בפרופורציה. אחד המאמנים ב POWERWATTS אמר שניתן ללמוד הרבה על אופיו של אדם מהצורה בה רוכב על אופניו במרכז POWERWATTS  (לחץ) (שליטה, שמירה על קצב, התמודדות עם כישלון או כמעט כשלון, הפסד-הצלחה) – בדומה לכל ענף אחר רק שב POWERWATTS כלי המדידה מדויקים. כמובן, ניתן “לשקר” “ולרמות” מתי שהמקצועיות של הרוכב גבוהה (בשיטת PW לא כושר) .

התנהלות במרוץ כביש – וההבדל בין ניצחון או הפסד.

עדיף לפתוח הלינק דרך מחשב DESKTOP
נצחון והפסד

 

    לפרטים ורישום


    המאמר מתחום הפסיכולוגיה של הספורט שפחות מדויק מתחומים אחרים (אנטומיה, פיזיולוגיה, תזונה ועוד), כך שבתחום זה אין שחור ולבן ברורים. פעמים רבות קורה שתופעות התנהגותיות בקרב ספורטאים שונים, יכולות להצביע על דברים מנוגדים. המושגים וההגדרות יוסברו בהתאם לפילוסופיה ועקרונות PowerTraining (לקריאת חלק מהם – כאן). לפני הכול כהקדמה מספר מושגים בפסיכולוגיית ספורט (מהספר Sport Psychology for Cyclists, מאת Dr Saul Miller ו -Peggy Maass Hill  מתוך הפרק הראשון , ניהול מחשבות ורגשות) 1999.

    ניהול מחשבות ורגשות

    התודעה של בני האדם דומה למקרן טלוויזיה, תמיד במצב ON. הרעיון הכללי לדעת כיצד לשנות את הערוצים. שלוש עקרונות מובילים בשינויי הערוצים :

    1. הספורטאי – הוא הבוס והוא האחראי (לא המאמן) על החלפת הערוצים. “ערוץ” שלא גורם אושר או נחת, הספורטאי צריך לדעת שהוא האחראי לשנות לערוץ אחר.
    2. במידה והטלוויזיה מכוונת לערוץ שאינו נוח ומזרים אנרגיות שליליות, המשך הצפייה בו תגרום להמשך מתחים ואי נוחות. מצד שני, במידה ותשרה אווירה חיובית ותבחר לשנות לערוצים חיוביים במקלט הטלוויזיה, חשוב לדעת כיצד לשנות את הערוצים.
    3. “החיווט” שלנו כבני אדם. הדרך בה מערכת העצבים שלנו פועלת מבוססת על הרגשות שלנו שמשפיעות על המחשבות…ששוב משפיעות על הרגשות שלנו (ב LOOP) – ראה תרשים.

    power.jpg                   carful.jpg                           touhot.jpg

    Slump

    ההרגשה המשמעותית ביותר שמשפיעה לרעה ומגבילה ספורטאים היא פחד, כאב וקושי. הרגשות שליליות מביאות “למחשבה מוגבלת” שיוצרת מחשבה שלילית עקב לופ (LOOP) שלילי שהופכת “למלכודת” רגשות ומחשבות שליליות…. ולמחשבות שליליות נוספות (Slump -התמוטטות, הרגשת ריקנות, כבדות, עצלנות, שליליות).

    reading-slump

    האיזון המוחי – Brain Balance

    בעיקרו המוח מחולק לשני חלקים (2 אונות). כל אונה מקבלת ומעבדת מידע בצורה שונה. הצד השמאלי הוא הצד המילולי, מעבד בעיקר היגיון, אינפורמציה טכנית, מחשבות, סיבות, פרטים, תכנון (עתיד) וניתוח (העבר). הצד הימני מספק לנו את המידע האינטואיטיבי והניתוח שלו. הוא אינו מילולי ועוסק בעיקר ברגשות ודמויות. ספונטאניות והתרכזות בהווה (ראה שרטוט)

    Left_Vs_Right_Brain

    לנצח זה הרבה יותר מלחשוב חיובי. במידה ואינך מסוגל “לסדר” או “לנהל” את רגשותיך, קשה לך לנהל את רמת הביצוע שלך, ככה שלא תוכל לבצע את הרמה הגבוהה ביותר המייצגת את היכולת האמתית שלך. הסוד הוא לדעת ולבצע את האיזון הנכון. ביצוע מושלם (או ‘כמעט’ מושלם) יתקיים באיזון בין החלק הימני לשמאלי של המוח, איזון בין מצב הגוף למצב הנפש.

    בתורת האימון כמו בשאר הדברים בחיים… (ממש משפט קוצ’ר – הא ?), תורת התזונה למשל, ניתן לשים “נקודת אמצע – איזון” כאשר בצד אחד של הספורטאי – התחכום והביקורתיות ובצד השני הפשטות והתמימות. (למשל, דיאטה בה סופרים כל קלוריה שצרכנו כשמנגד – הפשטות היא “לסתום את הפה” ולאכול פחות) בהקבלה לשרטוט, התחכום והביקורתיות דומים מאוד לחלק השמאלי של המוח, בעוד החלק הימני דומה מאוד לפשטות, התמימות והאינטואיטיביות.

    seesaw (1)22

    במצב תחרות הספורטאי מעוניין לקבוע את התוצאה הטובה ביותר,  בהתאם ליכולותיו, סביבתו ותנאי המשחק: (שחקנים אחרים, מסלול, מזג אוויר, טקטיקה, תוצאה עכשווית ועוד) ניתן לנהוג אחת מהשתיים : בכאוס (פחות שליטה או בפחות סדר) או/ו בשליטה. בתחרות, התוצאה הסופית היא הדבר החשוב ביותר. באימון, התוצאה חשובה אך הדרך חשובה יותר, כך שמתוצאות האימון והדרך שאליה הגענו לתוצאה, מתבצעת למידה לפעם הבאה, לשיפור. (נכון, גם מתוצאות תחרות יש למידה, כמו אימון) ראו בתרשים :

    1.פשטות ותמימות  אל מול ה  2.ביקורתיות ותחכום. שני המושגים הן 2 נקודות קיצון של מצב מנטלי בו ספורטאי  מגיב  בהתאם לאופיו ובהתאם לרמתו הספורטיבית וקושי התרגיל. (כיצד היחס מול המאמן או תוכנית האימונים).המצב המנטלי של הספורטאי מתבסס על רמת שליטתו  ברגשותיו, במידה ולא, הספורטאי גם אינו יכול לשלוט ולהגיע לרמה מיטבית ולבצע תרגיל/אימון או תחרות טובים. צורה אחרת להראות את אותו שירטוט נדנדה, הוא באופן  יין יאנג.

    yin_yang_black_white_line_art_coloring_sheet_colouring_page-1979px

    בשרטוט  (מעלה) התווספה “ההשלמה” בין הצדדים (תחכום מול פשטות) אלה תמיד ‘באים’ יחדיו וחשוב האיזון. ספורטאי טוב יודע לאזן עצמו בין שני הצדדים. בשרטוט האחרון התווסף “כישלון” שמתרחש כשאנחנו מגזימים, אחת מהשתיים : או בשליטה מוגזמת מדי-תחכום יתר (שואלים שאלות, ביקורתיים, חוששים לתת הכול וכיו”ב) , או מנגד בחוסר שליטה מוחלט -פשטות ותמימות יתר – כאוס (טיפשים, ראש בקיר וכו’ כשאר הדוגמאות).

    פירוט והסבר הנקודות : כשלספורטאי עולות שאלות הוא כנראה ואינו מבין את התרגיל. במידה ובמודע כן מבין, אך שואל הרבה שאלות,  אחת מהשתיים, הביטחון העצמי נמוך מכדי לעשות את האימון, או האמון במאמן נמוך. למעשה – הוא מבין מצוין את התרגיל אבל חושב/מרגיש שאיננו מתאים לו או לרמת המסוגלות הנמוכה שלו.

    לחשוב יותר מדי

    מקרה אחר – הספורטאי שלא שואל שאלות בכלל,  גם כאשר לא הבין שום דבר מהתרגיל. (סיפור אמיתי) – בתחילת שנות ה 2000 קיבל רוכב מקצוען אימון אינטרוולים של 1 ק”מ בעלייה בעצימות מקסימלית, מספר החזרות – 10 (מאמץ מקסימלי שבאזור ה 2-2.5 דקות).בטעות הקלדה איומה נוספה בטעות הספרה “0”  ל 10 ויצר – 100 חזרות של 1 ק”מ בעלייה. הספורטאי לא שאל שאלות, באינטרוול ה 47 הרגיש שמשהו לא הגיוני, בחזרה ה 60, הוא קרס והפסיק. מאז אותו מאמן בודק שוב ושוב את תוכניות האימון שלו… במיוחד עם אותו ספורטאי. זוהי דוגמה רעה וקיצונית לטיפשות או תמימות של ספורטאי. ב2007 קיימתי עם עוד חבר קבוצה (עלית שנה ראשונה) “מחנה אימונים” בצפון. ביום השני לאחר 130 ק”מ של טיפוסים ארוכים וקשים סיימנו את הרכיבה באזור צפת. הסיום בעלייה  היה בקצב תחרות והגעתי ראשון במרחק של 10 שניות. ידעתי בביטחון שהרוכב  חזק יותר אך חושש מלצאת מגבולות השליטה שלו ולהיכנס לכאב, לאזור שאינו נוח.  בכניסה לצימר אמרתי לו :”אתה לא חייב לעשות שוב…אבל אני חושב שאתה שווה בעלייה הזאת 30 שניות פחות, אני הולך לעשות מתיחות, אתה תעשה מה שאתה חושב” אמרתי והלכתי. הוא חזר לצימר לאחר 30 דקות : “הצלחתי להוריד 28 שניות”. הוא אמר מבויש וחייך בגאווה ובצדק.

    too much control-watts

    Too Much Control – יותר מדי בשליטה

    אני לא חושב שיש צורך בלפרט את מגוון הדוגמאות שרשומות בשרטוט (אני בטוח שאתם מכירים מספיק את עצמכם או את חברכם לקבוצה) וסומך כאן על האינטליגנציה של הקוראים. ישנם הרבה פעמים בהם ספורטאים בתחומים מסוימים מתנהגים בצורה ביקורתית וחששנית (פחד) ובתחומים אחרים בכאוס מוחלט. לא ניתן לשים ספורטאי כאן  או שם, בייחוד ברמות הגבוהות. כן נכון לומר “יש צורך לקיים איזון בין שתי הקצוות החדים, ספציפית לגבי כל ספורטאי וה Limitation האישית שלו ומטרותיו -(לקריאה נוספת בנוגע לתחום Limitation – כאן.)

    dreams

    אתנסח בזהירות, בדר”כ  ככול שהספורטאי רחוק יותר ממיצוי הפוטנציאל שלו, טוב יהיה במידה ויתנהל באזור הימני – פשטות ותמימות. חלק זה מתחבר טוב יותר לנושא החיוביות. לספורטאי מסוג זה, קל יותר להתאושש מכישלונות. יחד עם זאת הקשר והביקורת של המאמן מספורטאי כזה צריכה להיות הדוקה. ככל שהספורטאי קרוב למיצוי הפוטנציאל ונפח ועומס האימונים גדול יותר קיים צורך ביותר ביקורתיות.

    הלימוד במרכז PowerWatts
    הספורטאים משתמשים בכלים פרונטליים- (מנגנון ביו-פידבק) לפיהם לומדים בצורה בטוחה וברורה לשלוט במקצבי קיצון שהוזכרו כאן וליישמם לאחר מכן בשטח, ללא כל קשר לרמת הכושר הגופני. הכלים באימון עוזרים לספורטאים לפעול ביעילות שמביאה לאפקטיביות, לרוגע ומשם לשליטה טובה יותר בשני המקצבים : שליטה, או כאוס. (ישנם שיש להם קושי לשמור על קצב קבוע לאורך זמן ויש אחרים להם קושי לשלוט במקצבי הכאוס השונים). זו אחת הסיבות כי האימון מתאים למגוון ספורטאים, ללא קשר לאופניים…אלא בשיפור יכולות גופניות כלליות וספציפיות, הקשורות לשליטה במקצבים שונים שמתקיימים במגוון גדול של ענפי ספורט.

    הערות: ספורטאי מקצוען* – ספורטאי שמקבל משכורת חודשית או שנתית עבור הישגיו ועובד ב 100% משרה תחת חוזה עבודה ברור על כמות אימונים, רמת השיגים נדרשת ועוד (כמה רוכב אופני כביש מקצוען מרוויח באמת ? – כאן)

    מאמרים נוספים רלוונטיים : יותר חזק, זה לא בהכרח יותר מהר.      שליטה – ביצוע אינטרוול בצורה נכונה, או שלא.     לרצות יותר מדי לנצח זה לא תמיד דבר טוב      לשאר המאמרים בתחום הפסיכולוגיה – כאן

    מה זה אימוני PowerTraining ? (מומלץ להגיע ולנסות)   לשאר שירותי המרכז – כאן   ליצירת קשר – 0523-541563 elad.bike@gmail.com

    לחנות הוירטואלית – כאן .


    לא לשכוח לעשות שיתוף  – Sharing Is Caring (-: