הבדיקה מתבצעת על אופני מעבדה מיוחדים שנבנו במיוחד לשם כך, לבדיקת נוחות ויעילות מכאנית. שיפור יכולות נגד שעון, רכיבת טריאתלון, איש ברזל , כביש ואופני הרים. ההתאמה הסופית מתבססת על פרוטוקלים ספיציפיים לענף המדובר של הרוכב. שיטת המדידה ייחודית בישראל ומתבססת על מוצרים שפיתחנו ובנינו במיוחד בשביל כך, זאת כדי להקל על הרוכב ויותר מכך גם על חנויות האופניים שמחפשות דרך פשוטה ונוחה להתאמת אופניים.

מה היתרונות במדידה ביומכאנית (POWERTRAINING) על פני מדידות אחרות :          

מדידה

כיוון אופניים ביו-מכאני – מה זה בדיוק ?  כיוון אופניים יכול לפעמים להיות עסק מסובך (?)

 הכיוון פשוט, זה האנשים מסובכים. ראשית מוזמנים לצפות בסרטון הנחמד (5:43). תתפלאו לשמוע כמה טיפוסים נוספים יש מעבר למה שמציג הסרטון המצחיק (כמובן , מוזמנים גם לקרוא את ההמשך)

1. כבר את המדידיה הראשונית אנחנו מבצעים על אופנ POWERTRAINING תרתי משמע, כאשר אנחנו יכולים להתאים ולשנות את האופניים בנקודות הבאות :

א. גובה ומרחק האוכף ממרכז הקראנק או הכידון

ב. גובה ומרחק הכידון ממרכז הקראנק או האוכף.

ג. אורך זרועות הקראנק (מ 1.65 ועד 1.85).

1377360_667039926648745_981736883_n

עקרונות הערכה (EVALUATION) בהתאמה ביו מכאנית :

1.. טסטים ופרוטוקולים להערכת יעילות דיווש (SPINSCAN).

2. יעילות מול נוחות, מול בחינה של אווירודינמיות.

3. ליווי צמוד במהלך אימוני המעבדה, או בבדיקה חוזרת לאבחון חוזר (שיפור בגמישות, ירידה במשקל, חיזוק ויעילות דיווש שיפור טכניקת רכיבה).

4. בגלל שהבדיקה כל כך מוחשית וקרובה  "לדבר האמיתי" – הרכיבה, היא הרבה יותר ברורה ומובנת למשתמש (המלצות לאימוני גמישות, שיפור התאמה עתידית)

אנדי פרואייט (ANDY PRUITT) האבא והאימא או הגורו של מכווני האופניים. "מלבד היותו אחד מהאנשים הראשונים שהביא את התאמת האופניים לגוף לפועל, לד"ר פרואיט יש רקע מעניין. הוא נפצע כשהוא היה בן 14 בתאונת ציד ורגלו נקטעה מתחת לברך.

 

 למרות זאת, הוא היה רוכב חובב מוצלח (קטגורייה 2 בארה"ב). הוא זכה בשתי אליפויות לאומיות ושתי אליפויות העולם כרוכב נכה. סיים את הקריירה התחרותית שלו באולימפיאדת סיאול במקום השישי (1988).

1-DSC_0004

הפילוסופיה של אנדי פרואייט, חייט אופניים מספר 1, בנוגע לכיווני אופניים :

חוק ראשון – התאמת אופניים הוא סוג של נישואים בין האופניים לרוכב. כשאני מדבר על התאמת אופניים לרוכבי אופניים, אני משתמש לעתים קרובות בתמונה של רוכב אופניים בלבוש חתונה עם אופניו על מדרגות כנסייה. זוהי דרך חזותית להזכיר לאנשים את החשיבות של ההתאמה בין אופניים לרוכבים. נישואים הוא מטפורה חזקה לשותפות של אדם ומכונה. למעשה, רוכבים רציניים יכולים לבלות זמן רב יותר עם האופניים שלהם מאשר עם בני זוגם! אם האופניים לא מתאימים, הנישואין ייכשלו. בדיוק כפי שזוגות נשואים חייבים להתאים זה לזה, כך גם את האופניים ורוכבים. עם זאת, אופניים יכולים להיות מותאמים במספר דרכים שונות : האוכף יכול להיות למעלה – למטה, אחורה או קדימה. הסטם יכול להיות שונה כדי להתאים לאנטומיה של הרוכב כנדרש.

חוק 2 יש להפוך את האופניים שיתאימו לגוף הרוכב ולא להתאים את גופת הרוכב לאופניים. זה קל מאוד להתאים את האופניים, אבל קשה למתוח או לעוות את הגוף בצורה אידיאלית כמו שרוכב מקצוען רוכב. לדוגמה, רוכב בעל רגליים ארוכות יחד עם פלג גוף עליון וזרועות קצרים דורשות אופניים עם שילוב קצר יחסית. אל תנסה לרכב כמו הרוכב המקצוען שאתה מכיר, אלא אם כן אתה העתק זהה שלו.

חוק 3 התאמת אופניים דינמית טובה יותר מאשר התאמת אופניים סטטית. משמעות הדבר היא שמדידה טובה יותר נעשית במהלך דיווש על האופניים. הדבר נכון בעיקר כאשר מכוונים את גובה האוכף והקליטים. נוסחאות סטאטיות לקביעת גובה אוכף טובות כנקודות התחלה בלבד.לכיוון הסופי יש חשיבות מכרעת בהסתכלות מעמיקה על הרוכב כאשר הוא רוכב.

  spinscan20090505_032518_CyclingMusclesC

חוק 4 רכיבה על אופניים היא ספורט של חזרות .במהלך רכיבה מסובבים את הפדאלים ב 90 סיבובים לדקה =5000 סיבובים לשעה. רכיבה ארוכה של 6 שעות דורשת 30,000 סיבובי פדלים. כל סיבוב של דוושה הוא כמעט וזהה, כך שיש חשיבות מכרעת לכך שהדבר יעשה בצורה בטוחה ובריאה. אוכף שמכוון חמישה מילימטרים נמוכים מדי על פני רכיבה של שש שעות יכול להוביל לכאבים בברך. בגלל זה התאמת האופניים חשובה ביותר לרוכב אופניים בפעם הראשונה, כדי להבטיח רכיבה ארוכה, נוחה, מהנה ובריאה על אופניים.

בביקורי שלי בקנדה (2010) אחד מחבריי, רוכבי המסטרס ביצע התאמה לאופני הנגד שעון שלו אצל אנדי. כשחזר לרכב על אופני הנג"ש הרגיש שמשהו לא כשורה. הוא איטי מעט מהרגיל, זאת למרות הבדיקה המעמיקה והנחשבת כל כך אצל חייט האופניים מספר 1 בעולם.

כיוון אדי

בייעוץ משותף ובחינה משותפת של תנוחת הנג"ש מחדש (מספר חודשים לאחר הכיוון במרכז האימונים במונטריאול), המלצנו לו (מחדש) להוריד את כידון האירובאר ב 5 מ"מ למטה (תנוחה יותר אווירודינאמית). דבר שהביא למהירות גבוהה יותר מאשר היה עד עכשיו. מה זה אומר עכשיו ? שהמדידה של אנדי לא היתה טובה ? (שאגב העלות שלה מתקרבת לעלות של אופני קצה). שטויות במיץ גזר – התשובה פשוטה. בסיום הבדיקה אצל אנדי, ביקש האחרון לראות שוב את הנ"ל לבדיקה חוזרת בעוד מספר שבועות, האם ניתן וצריך לשפר דברים נוספים ולבצע FINE TUNING. (דבר שלא היה יכול להעשות פיזית בגלל מרחק הטיסה).

סיפור זה מוכיח לחשיבות המכרעת (חלק מהדברים מצויינים מעלה ע"י פרואיט) ב :

1. התאמה הדינאמית של הרוכב על האופניים.

2. לשינויים בכושר הרוכב/ת (אחוזי שומן/ רמת גמישות/ חוזק השריר/ איזון שלהם)

3. בליווי ממושך ופיקוח של תנוחת הרוכב על האופניים לאורך זמן האימונים, בהתאם לשינויים שבמהלך אותה זוגיות שבין הרוכב לאופניו (חוק מספר 1)

בניית אופני המעבדה – POWERTRAINING

במעבדת PowerTraining כאשר אנחנו באים לכוון רוכב חדש, אנחנו פשוטו כמשמעו, משיבים אותו על אופני הכיוון המיוחדות שבנינו במיוחד לשם לכך. בעזרת אותם אופניים אנחנו יכולים להתאים די בקלות רוכב או רוכבת מגובה 1.50 ועד למעלה מ 2.00 מטר, וזאת תוך מספר שניות (כאשר מדובר במתאמן קבוע שמגיע להתאמן במעבדה בקביעות). כאשר מדובר במדידה של רוכב חדש זמן המדידה מתקצר פלאים.

תהליך העבודה לקח לנו כ 14 חודש, ועיקר התודה הגדולה היא למהנדס הראשי – אודי יהב (אין ספק שבלעדיו ובלעדיי הפדנטיות שלו, זה בהחלט לא היה קורה).

גלוון

במהלך ה14 חודש האלה, נפגשנו עם למעלה מ 10 !! בעלי מקצוע שונים (רתכי אלומיניום, מפעל לגילוון פלדה, מצבעות, מחרטות, יבואני ברזי ייחודיים, ואפילו מפעל מיוחד לחיפויי ברזל לקראת צבע…. וכמובן, גדולה ענקית לטכנאי הראשי – אלי קלמן וגם לצחי וקיל על הפיניש. בקיצור בנינו אופניים מאפס.

crank

למעלה – קראנק מתכוונן ? אחד הבעיות הגדולות ביותר של מכווני אופניים הוא מציאת גודל הקראנק המתאים. הקראנק המתכוונן במרכז POWERTRAINING הופך לכלי רב עוצמה, כאשר הוא מורכב על אופני POWERTRAINING בכך אין שום צורך להרכיב אותו על האופניים המיועדות למכירה. בודקים – ומקבלים תוצאות – היכן אנחנו יותר מהירים ונוח לנו יותר (רלוונטי לכל סוגי הרכיבה : כביש, הרים, טריאתלון ונג"ש).

קורה גם שמגיעים רוכבים עם אופניים חדשים לגמרי ומתגלה שהאופניים גדולות עליהם בחצי מידה. עולה מיד השאלה – האם להחליף ? ראשית, כל עניין לגופו, רק שבדר"כ פספוס "בחצי מידה" זה דבר שניתן לחיות איתו ולהתמודד איתו, רק שזה מאוד תלוי במבנה האנטומי הספציפי של הרוכבת/ת. ככל שהרוכב יותר מתחיל ניתן לסלוח יותר במקרה זה, כי ייתכן מאוד שמהר מאוד ישפר את הכושר הגופני ומערכת היחסים שלו עם האופניים תשתנה רק לטובה.

1385301_667040053315399_448893792_n

ספורט הוא דבר פשוט, כך גם כיוון אופנים – דבר חשוב מאין כמוהו לרכיבה בריאה ויעילה. במעבדה אנחנו משתמשים בציוד סופר מתקדם, כך ששיטות המדידה מאוד מאוד פשוטות. ההבדל בין הרכיבה בחוץ לרכיבה במעבדה כמעט ואפסי (המאווררים ממש חזקים (:

1382094_667040033315401_545677625_n

לינקים נוספים בנוגע לכיווני אופניים :

כיוון ביו-מכאני – מה הקשר בין כרס גדולה, שרירי המסטרינג….

הקשר בין רוכבי אופני הרים לטריאתלטים, בהיבט של כיוון אופניים והמלצות לשיפור יכולות ואימון – לינק

אופני נג"ש ייעודיים או אופניים קלאסיות עם אירובאר ?

ספורט הוא דבר פשוט, כך גם כיוון אופנים – דבר חשוב מאין כמוהו לרכיבה בריאה ויעילה. במעבדה אנחנו משתמשים בציוד סופר מתקדם, כך ששיטות המדידה מאוד מאוד פשוטות. ההבדל בין הרכיבה בחוץ לרכיבה במעבדה כמעט ואפסי (המאווררים ממש חזקים (:

מעוניינים בכיוון אופניים ביומכאני ?

צרו קשר – 0523-541563 או elad.bike@gmail.com

תגובות

תגובות