המושג בעברית: מדד שונות העומס או בקיצור VI

באנגלית: Variability Index (VI)
מאת : אלעד פלטין, ספטמבר 2025


📌 המשמעות: זהו היחס בין Normalized Power (NP) – ההספק המנורמל שמייצג את העומס הפיזיולוגי בפועל, לבין Average Power – ההספק הממוצע הפשוט.

VI – מדד החשיבות והמשמעות

  • VI הוא היחס בין NP (Normalized Power) לבין Average Power באימון.

  • כאשר עושים השוואה על אותו אימון בדיוק בין כמה רוכבים, הערך הזה מספר לנו משהו על האופי שלהם.

מה זה אומר בפועל?

  • VI גבוה יותר → הרוכב מבצע יותר קפיצות ושינויי קצב, כלומר נוטה להיות יותר “ספרינטרי”.

  • VI נמוך יותר → הרוכב יציב, מחזיק קצב אחיד, נוטה יותר לכיוון של רוכב סבולת שמתמודד פחות טוב עם שינויי קצב.

חשוב לזכור – המשמעות נכונה רק בהשוואה בין רוכבים באותו אימון.

VI – מדד שונות העומס (Variability Index)

מהו VI?
VI (Variability Index) הוא מדד שמבטא את היחס בין:

  • NP – Normalized Power: ההספק המנורמל שמייצג את העומס הפיזיולוגי האמיתי על הגוף, תוך שקלול כל השינויים בעוצמה במהלך האימון.

  • Average Power – ההספק הממוצע: ממוצע פשוט של ההספק לאורך כל האימון או המרוץ.

הנוסחה:

VI=NPAvg PowerVI = \frac{NP}{Avg \ Power}


למה זה חשוב?

המדד הזה נותן לנו הצצה לאופי הרוכב ולאופי המאמץ:

  • VI נמוך (קרוב ל־1.0) → רוכב יציב, סבלני, מסוגל לשמור על קצב אחיד לאורך זמן. מתאים יותר למרוצים נגד השעון, רכיבות סבולת, או מאמצים רציפים.

  • VI גבוה → רוכב “מתפרץ”, עם נטייה לבצע הרבה האצות ושינויי קצב. מתאים יותר לספרינטרים או רוכבים שמתמודדים טוב עם מרוצים טקטיים שמלאים בהתקפות.

⚠️ חשוב: ההשוואה של VI בין רוכבים חייבת להיעשות על אותו אימון בדיוק, אחרת ההבדל נובע מתכנון האימון ולא מהאופי של הרוכב.


ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה  0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ו
אפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד. והכי פשוט – להזין פרטים ולהגיע לשני אימוני ניסיון – רישום

דוגמאות מאימונים

  • רוכב סבולת: NP = 200W, Avg = 195W → VI ≈ 1.03 → שמר על קצב כמעט קבוע.

  • רוכב ספרינטרי: NP = 220W, Avg = 180W → VI ≈ 1.22 → הרבה ספרינטים ושינויי קצב.

  • אימון קבוצתי זהה: רוכב אחד חילק נכון את הכוח (VI ≈ 1.10), רוכב אחר התפוצץ בכל אינטרוול (VI ≈ 1.25).


שימוש במדד בתחרויות

במרוצים, היכולת לשמור על VI נמוך או גבוה תלויה בסוג המסלול ובדרישות הטקטיות:

  • מרוץ נגד השעון (TT): המטרה היא לשמור על VI קרוב ל־1.0. רוכב שיצליח לשמור על יציבות יפיק יותר הספק אפקטיבי לאורך כל המאמץ.

  • מרוץ עליות / מרוץ שלבים הררי: כאן דווקא נדרש VI גבוה יותר, משום שהמרוץ כולל עליות מתמשכות, התקפות ושינויי קצב תכופים.

דוגמה מספרית

כדי לסיים מרוץ עליות של 4 שעות ברמה תחרותית, ייתכן שרוכב יצטרך:

  • NP של 5 W/kg לאורך כל המרוץ.

  • VI בטווח 1.25–1.30 → כלומר, למרות שהממוצע הכללי נמוך יותר, הרוכב עמד בעומס הפיזיולוגי של שינויים תכופים בקצב, שהעלו את ה-NP משמעותית.


מסקנה

מדד ה־VI מאפשר לנו להבין לא רק כמה חזק רכבנו, אלא גם איך חילקנו את הכוח.

  • רוכבים עם VI גבוה הם לרוב “ספרינטרים” או רוכבים שמתמודדים טוב עם שינויי קצב.

  • רוכבים עם VI נמוך הם בעלי פרופיל “סבולתי”, מתאימים לרכיבה רציפה ויעילה.

  • באימונים ניתן להשוות בין מתאמנים שונים על אותו מבנה כדי לאפיין את היכולות האישיות שלהם.

  • בתחרויות המדד נותן הקשר חשוב: לא מספיק לדעת את ההספק הממוצע, צריך להבין גם את שונות העומס לאורך המרוץ.

    ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
    – מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה  0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
    ו
    אפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד. והכי פשוט – להזין פרטים ולהגיע לשני אימוני ניסיון – רישום

  • נקודה חשובה אצל חובבים

    • כל הרוכבים בתמונה עשו את אותם האימונים, אבל רואים הבדלים ב־VI.

    • ההבדלים האלה לא נובעים רק מהאימון אלא מהאופי של כל רוכב:

      • מי ששומר על VI נמוך → נוטה להיות “רוכב סבולת”, שומר על קצב קבוע.

      • מי ש־VI גבוה אצלו → “ספרינטרי”, מתפרץ הרבה יותר בשינויי קצב.


    אצל ספורטאי עילית, לרוב ההבדל יוסבר בעיקר בפיזיולוגיה – מי מותאם יותר ל־steady state ומי לשינויי קצב.
    אבל אצל חובבים נכנס אלמנט נוסף:

    • טכניקה – היכולת לדווש בסל”ד גבוה מבלי להתעייף.

    • בחירת הילוכים – שימוש נכון בהילוך בזמן כדי להימנע ממאמץ מיותר.

    • יעילות – לא רק כמה וואטים מפיקים, אלא איך מפיקים אותם (שליטה בתנועה, חלוקת כוח, כלכלה אנרגטית).

    כלומר, VI אצל חובבים יכול להיות לא רק “הטבע” של הרוכב, אלא גם השתקפות של חוסר מיומנות טכנית או חוסר ניסיון.

    (אגב החוקר שרשום על האלגוריטים – SKIBA ביקר בישראל לפני שנתיים)

    VI – מה עושים עם זה באימונים?

    אפשר לראות את ה־VI לא רק כמדד אבחוני, אלא גם ככיוון לעבודת אימונים:

    • רוכבים עם VI גבוה
      → נוטים יותר לפיצוצים ושינויי קצב, פחות יודעים “להתיישב” על וואטים קבועים לאורך זמן.
      → עבורם מומלץ להכניס יותר אימוני Zone 2 ארוכים, עם דגש על קצב אחיד ויכולת לשמור סל”ד גבוה לאורך זמן.
      → זה לא רק פיזיולוגיה אלא גם טכניקה: שליטה בסל”ד, בחירת הילוכים נכונה, ויעילות דיווש לאורך פרקי זמן ארוכים.

    • רוכבים עם VI נמוך
      → שומרים על קצב אחיד, אבל מתקשים יותר להתמודד עם שינויי קצב חדים.
      → אצלם כדאי להדגיש אימונים עם אינטרוולים משתנים, שכוללים האצות, שינויי סל”ד, ועבודה במעברים בין אזורי דופק/וואטים.

      ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
      – מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה  0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
      ו
      אפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד. והכי פשוט – להזין פרטים ולהגיע לשני אימוני ניסיון – רישום


    כוכבית חשובה – יחס וואט/ק”ג

    • רוכבים מתחילים או כאלה עם יחס וואט/ק”ג נמוך יותר → נוטים להציג VI גבוה יחסית באימונים הראשונים.

    • הסיבה: חוסר ניסיון, חוסר טכניקה, וחוסר יכולת לשמור עצימות יציבה לאורך זמן.

    • עם הזמן, ככל שהרוכב מתחזק ומשפר גם את היכולת הטכנית וגם את היכולת הפיזיולוגית, ה־VI מתאזן ומתקרב יותר לפרופיל האמיתי שלו.


    ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
    – מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה  0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
    ו
    אפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד. והכי פשוט – להזין פרטים ולהגיע לשני אימוני ניסיון – רישום


  • במילים אחרות:

    • VI גבוה ≠ תמיד ספרינטר → לפעמים זה פשוט רוכב בתחילת הדרך, שצריך ללמוד יציבות.

    • VI נמוך ≠ תמיד סבלן מקצועי → ייתכן שדווקא יש לו מגבלה בהסתגלות לשינויי קצב.

      איך משתפרים דרך ה־VI?

      • רוכבי VI נמוך
        → לרוב חזקים בקצב אחיד אבל מתקשים עם שינויי קצב.
        → אם באימונים הם ילמדו להתמודד עם שינויי קצב מבלי להוריד NP או IF (כלומר לשמור על עצימות כוללת זהה), ה־VI שלהם יעלה – וזה סימן שהם הצליחו להרחיב את היכולות שלהם.
        (או מצד שני – לשמור על AVP זהה אבל יעלו את הספק ה NP שלהם)

      • רוכבי VI גבוה
        → רגילים לעליות וקפיצות בעומס, פחות יודעים לשמור יציבות.
        → אם הם יתרגלו רכיבה ארוכה בקצב אחיד ויצליחו לשמור על NP ו־IF יציבים בלי לעלות ולרדת חזק, ה־VI שלהם יירד – וזה סימן שהם למדו לייעל את הפיזיולוגיה ואת הטכניקה שלהם.


      מסקנה פשוטה למתאמנים

      • המטרה היא לא לשנות את הטבע, אלא לצמצם את החולשה בלי לפגוע בעצימות הכללית.

      • מי שיציב צריך ללמוד להסתדר גם בשינויי קצב.

      • מי שמתפרץ צריך ללמוד לנהל מאמץ רציף.

      • Low VI Rider → משתפר אם ילמד להוסיף שינויי קצב תוך שמירה על NP/IF יציבים → ה־VI יעלה.

      • High VI Rider → משתפר אם יתרגל Zone 2 יציב לאורך זמן תוך שמירה על NP/IF → ה־VI ירד.

        VI – מדד שונות העומס

        המספרים מספרים סיפור, אבל לא את כל הסיפור.
        ב־PowerWatts התפקיד של המאמן הוא לזהות:

        • מהיכן מגיעים השינויים ב־VI – האם זו מגבלה פיזיולוגית או טכנית.

        • האם מדובר בחוסר שליטה בסל”ד, בבחירת הילוכים, או בקושי לשמור על יציבות.

        • כיצד לתכנן את האימון כך שיחזק את המגבלה – לרוכב עם VI גבוה לתת כלים לשמור יציבות, ולרוכב עם VI נמוך לפתח יכולת להתמודד עם שינויי קצב.

        השורה התחתונה:
        מאמן PowerWatts לא מסתפק בקריאה של נתונים – הוא מפרש אותם, מתרגם אותם למציאות של הרוכב, ומכוון אותו לדגשים הנכונים כדי שהמדד יהפוך לכלי התקדמות אמיתי.

      • ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
        – מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה  0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
        ו
        אפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד. והכי פשוט – להזין פרטים ולהגיע לשני אימוני ניסיון – רישום