אלעד – אוקטובר 2025
תמלול – תקצור בורדקאסט שבת בבוקר של סרטון ה 10 דקות – בסיום למטה – הסרטון הממלא
נתחיל מהרצאה של עופר אריאלי בלבול הנפוץ סביב לונג’ביטי ו-VO₂max. המספר הזה חשוב? כן. ❤️🫁
הוא מסמן הרבה על איכות ומשך חיים, בעיקר בגיל מבוגר. אבל הוא סמן, לא סיבה. הירידה בו לא נופלת מהשמיים; היא יושבת על עודף שומן, ירידה במסת שריר,
האטה מטבולית, התאוששות פחותה—כל החבילה שמגיעה עם ההרגלים שלנו. מי שרודף אחרי המספר במקום אחרי המערכת—מתבלבל בין מדחום למחלה. ⚖️💪🧠😴🌡️
מכאן לביקורת הרחבה יותר: מערכות הבריאות אוהבות לדבר על “להאריך חיים”, אבל בפועל רבות מהן שומרות אותנו על הקו שבין “לא חולים ממש” ל“לא בריאים באמת”.
זו אמירה גורפת, נכון, אבל התחושה הזו קיימת. במקום לטפל בשורשים—הרגלים, תנועה, התאוששות—מתעסקים במדדים ובטיפולים שעוטפים את הבעיה. 🏥📈🩺
ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה 0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ואפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד. והכי פשוט – להזין פרטים ולהגיע לשני אימוני ניסיון – רישום מלא
לקריאה אודות השיטה – כן – היא מתאימה למגוון רחב של מתאמנים – כאן
עכשיו ללב: תורת האימון והמיתוס של “צריך לרכוב המון”. 🚴♂️
מאיפה זה הגיע? היסטורית, מתקופה של דופינג כבד—שנות ה-70, ה-80, ה-90 וגם אחרי. אז הפלטון היה שונה: הרבה רכיבה בקצב יחסית אחיד, “בריחה יוצאת—קבוצה סוגרת”, פחות התפוצצויות, פחות דינמיקה חדה. ההכנה למרוצים נראתה בהתאם: טונות של קילומטרים, המון נפח, קצת ליטוש לפני תחרות. והכימיה דאגה לסגור את הפערים. גם הטיפוס הממוצע של הרוכב נראה רחב יותר—“שמנמן יחסית” לעין של היום—והמהירות? גבוהה, אבל עם עזרה. 💉⏱️📏
מאז העולם השתנה. גם אם נניח שהיום העסק נקי (אמרנו שנניח), תורת האימון התקדם, הציוד השתפר, והכי חשוב—אופי המרוצים נהיה קוטבי ועצימותי: התקפות, תגובות, שיאים ונפילות בקצב בלי סוף. הפלטון לא נוסע “שטוח”; הוא מתפוצץ וחוזר, שוב ושוב. בתוך זה, רוכבים מקצוענים מנהלים את האנרגיה כך שיגיעו לסיום כשהם הוציאו כמה שפחות על “זבל” (התקפות שווא = זבל) וכמה שיותר על מה שבאמת מזיז ומשפיע את התוצאה. 💥🔁⚡🗑️🏁
וכאן קבור הכלב של רוכבי המאסטרס. 🐾 כשאתה עם 6–10 שעות אימון בשבוע,
להעתיק את המיתוס הישן של “נפח, נפח, נפח” זו טעות. גם מודל “80/20” (80% קל, 20% עצים) הוא לא תנ”ך; הוא נולד מאימונים של 20–30 שעות שבועיות.
כשהשבוע שלך קצר, 80% קל משאיר אותך ברובו באזור נוח שלא מקפיץ את הכושר. יש מקום לקל—להתאוששות, להרגשה, לשמירה—אבל הוא תומך, לא מוביל. ⏳➗🧩
ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה 0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ואפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד. והכי פשוט – להזין פרטים ולהגיע לשני אימוני ניסיון – רישום מלא
לקריאה אודות השיטה – כן – היא מתאימה למגוון רחב של מתאמנים – כאן
חשוב יותר ולא מופיע בסרטון : הכושר הנמוך הופך את אימוני הסבולת, או אפילו את אימוני ה ZONE2 לבלתי יעילים מכיוון שהמתאמן שנמצא בכושר התחלתי, לא מיומן דיו לזהות את אזורי האימון, וכנראה לא יבצע אותם כמו שצריך, ללא קשר לבנפיט של אותם אימונים. 🚦🎯
ההשלכה הפרקטית פשוטה וכואבת: אם אתה סביב/מתחת ~3 וואט לקילו (או קצת מעל), רכיבות זון 2 ו”טמפו נעים” כבסיס עיקרי לא יבנו לך את התקרה.
הן נחמדות לנפש, לשיחה, להרגשה שאתה “רוכב הרבה”—אבל השיפור המשמעותי מגיע מעצימות. לא “עצימות משוגעת עד שאתה נשבר”, אלא עצימות ממוקדת—עבודה קשה איפה שצריך,
בקצבים שמעלים את הסף, חזרות שמרימות את היכולת ולא רק עושות “עוד זמן באוכף”. 🎯📈🔥
הדבר הזה גם מסתדר עם המציאות התחרותית של המקצוענים: יש שלבים מישוריים שבהם יושבים בבטן הפלטון “נינוח” יחסית, ויש קטעים שבהם הכל בוער. הם לא עושים כל היום 80% עצים בתוך מרוץ; המציאות משתנה מרגע לרגע. אז לקחת מזה מסקנה של “תרכב המון קל כל השבוע”—פשוט לא תואם את מה שקורה כשבאמת נמדדים. 🧭🪙⚖️
כאן נכנסת גם ההבחנה בין “7 וואט לקילו ב-20 דקות” של מקצוענים לבין “2.5–3 וואט לקילו” של מסטרס טיפוסי וחובב (2-8 שעות בשבוע). אלו עולמות שונים פיזיולוגית. מה שעובד לרוכב עם 25–30 שעות שבועיות, מנגנוני התאוששות וגנטיקה של “מפלצת” —לא בהכרח עובד למי שיש עבודה, משפחה, ושינה של בני אדם. אם יש לך שש–עשר שעות, ואתה מבזבז ארבע–חמש מהן על רכיבות קלות ארוכות בשם “לבנות בסיס”—אתה כנראה מדלג על מה שבאמת יבנה אותך. 🧬👨👩👧👦🛌
ומה כן? קודם כול עקרון אחד: עצימות לפני נפח. “תעלה את התקרה” — אחר כך תרחיב את הרצפה. ⬆️🏗️
כשתהיה חזק יותר בעצימות, גם הרכיבות ה”קלות” יתרמו אחרת; הן ישמרו, יזרימו, יאפשרו ספיגה של עבודה קשה. אבל אם תהפוך את הקל לעיקר, תשיג בעיקר כישורי “לרכוב הרבה”—לא “לרכוב טוב”. 💧🔄
ועדיין—לא להתבלבל: אין כאן מלחמה בזון 2. יש לו מקום—בטח למי שרוצה נפח תומך, להתאוששות, לבנייה שקטה. אבל להפוך אותו לשיטה העיקרית לרוכב מתחת ~3 וואט/ק״ג? או אפילו פחות מ 3.75-4 ואט לקילו. זה הסיפור שביקשנו לנפץ. זה לא אנטי־בריאות; זה פרו־יעילות. עם מעט זמן, צריך לבחור איפה שמים את הכסף. 🧠💸
שורת הסיכום: תפסיקו לפנטז על עבר מסומם ולתרגם אותו להווה שלכם. העולם השתנה, המרוצים השתנו, ואתם—במגבלות זמן אמיתיות—צריכים לשים את האיכות לפני הכמות.
תנו לעצימות להוביל, לנפח לתמוך, לשינה ולאתיקה של התאוששות לעשות את שלהם. מי שיעשה את זה יראה לאט לאט שגם VO₂max זז—כי הוא תוצר של מערכת נכונה, לא יעד שמושכים אליו בכוח. פחות סיפורים על “עוד קילומטרים”, יותר עבודה שמרימה באמת. 🚴♂️🏁✨