💪 טכניקה, כוח, וסינגלים: שיטת הפירמידה באופני הרים

(פורסם לראשונה בשנת 2008, עודכן שוב בנובמבר 2016 +2025 )

רוכבי שטח, במיוחד מתקדמים ואלופי XC, יודעים: לא רק VO2Max מנצח מרוצים. לפעמים, דווקא מי ששולט בטכניקה, מי שמסוגל להחזיק הילוך כבד בתוך סינגל צפוף — הוא זה שפורץ קדימה במקטע הטכני הקריטי.

כבר לפני כ־20 שנה, בתקופה בה רכבנו עם אופני סינגל ספיד צהובים בשטחי בן שמן, גילינו שתי אבני יסוד ברכיבת שטח:

  • טכניקה (שליטה, קו, שיווי משקל)

  • סבולת כוח (יכולת להפעיל כוח לאורך זמן גם בעייפות)

מאז השתנו דברים: מד הספק נכנס גם לשטח, עוצמות נמדדות בווטים, ורוכבים כמו שלומי חיימי התחילו לעבוד איתנו כבר מ־2012 לפי הספק. אבל הרעיון המרכזי נשאר: אפשר וצריך לאמן כוח וטכניקה על האופניים עצמם, ממש כמו באימון כוח בחדר כושר.


ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה  0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ו
אפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד

🧠 תרגום מעולם המשקולות לעולם האופניים:

בחדר הכושר, אימוני כוח מרבי בנויים על עקרון פשוט:

“מעט חזרות – משקל גבוה”

לדוגמה:

סקוואט: 5 סטים של 6 חזרות ב־80 ק”ג

או פירמידה: 75×8, 80×6, 85×6, 90×5, 95×4, 100×3

המטרה: גיוס מקסימלי של יחידות מוטוריות → חיזוק שרירי עמוק וממוקד.

ומה באופניים?


🚴 שיטת הפירמידה לאופני הרים – כוח וטכניקה בסינגלים

בחרו מקטע סינגל־טראק באורך 200–500 מטר, רצוי במגמת עלייה מתונה, עם דרגת טכניות בינונית.

אימון 1: פירמידת הילוכים – עצימות עולה

הקפה גלגל שיניים אחורי עצימות
1 28T (שני מלמעלה) קל
2 24T קל
3 21T בינוני
4 18T בינוני-קשה
5 16T קשה
6 14T קשה מאוד

בכל מקטע רוכבים בהילוך קשה יותר – מקביל לעליית משקל באימון כוח.

אימון 2: עצימות קבועה – חומצת חלב ודיוק טכני

6 הקפות, כולן על שן 21, בקצב בינוני-קשה. הקפדה על טכניקה, קו, ושליטה — במיוחד בסינגלים צרים. ככל שהעייפות גוברת, הדרישה לטכניקה מדויקת עולה.

ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה  0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ו
אפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד


⚠️ למי מתאים האימון?

  • גיל 16 ומעלה

  • לפחות שנתיים ניסיון ברכיבת שטח תחרותית

  • אין לבצע עם פציעות, בעיות ברכיים או מתאמנים מתחילים

שימו לב: מד דופק לא רלוונטי באימון זה. מה שקובע זו היכולת להחזיק הילוך קשה בתוך סינגל — גם כששורפות לך הרגליים.


💡 למה זה עובד?

  • גיוס יחידות מוטוריות – כמו בחדר כוח

  • חיזוק סבולת הכוח – החזקה בהילוך קשה לאורך זמן

  • שיפור טכניקה – תחת עומס, כשאין “מקום לטעות”

  • שימור כוח – בזכות שיפור יעילות התנועה

 

 

 

ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה  0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ו
אפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד


📍איך למדוד RM1 באופניים?

בדיוק כמו בחדר כושר:

  • בחר סינגל קבוע

  • קבע הילוך קבוע (למשל: 14T)

  • נסה לבצע את כל הקטע בלי לרדת מהאופניים

  • הזמן המהיר ביותר בו הצלחת להשלים את הסינגל – הוא ה־RM1 שלך


🚫 סיכונים ואזהרות

  • כאבים בברכיים או במפשעה? עוצרים מיד

  • מתאמנים חדשים? מתחילים קל, בליווי מאמן

  • אין להפעיל עומס שיא (RM1) בלי ליווי מקצועי

 

 


 width=
✍️ לסיום

שיטת הפירמידה ברכיבת שטח היא גשר בין עולם הכוח לעולם הטכניקה. זוהי דרך פשוטה, מאתגרת ויעילה לבנות רוכבים חזקים יותר, מדויקים יותר – ובעיקר מוכנים יותר לשטח.

🔥 רוצים לטעום מהשיטה באימון מסודר, עם מד וואטים והכוונה מדויקת?
הצטרפו לשני אימוני ניסיון ב־PowerWatts תל אביב או גינתון.

כי גם בוץ, גשם או שמש – תמיד יש דרך לדווש חכם יותר.

ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה  0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ו
אפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד

 

ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה  0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ו
אפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד

שלומי חיימי POWERWATTS

עם שלומי חיימי בתחילת עונת 2012