💪 טכניקה, כוח, וסינגלים: שיטת הפירמידה באופני הרים
(פורסם לראשונה בשנת 2008, עודכן שוב בנובמבר 2016 +2025 )
רוכבי שטח, במיוחד מתקדמים ואלופי XC, יודעים: לא רק VO2Max מנצח מרוצים. לפעמים, דווקא מי ששולט בטכניקה, מי שמסוגל להחזיק הילוך כבד בתוך סינגל צפוף — הוא זה שפורץ קדימה במקטע הטכני הקריטי.
כבר לפני כ־20 שנה, בתקופה בה רכבנו עם אופני סינגל ספיד צהובים בשטחי בן שמן, גילינו שתי אבני יסוד ברכיבת שטח:
-
טכניקה (שליטה, קו, שיווי משקל)
-
סבולת כוח (יכולת להפעיל כוח לאורך זמן גם בעייפות)
מאז השתנו דברים: מד הספק נכנס גם לשטח, עוצמות נמדדות בווטים, ורוכבים כמו שלומי חיימי התחילו לעבוד איתנו כבר מ־2012 לפי הספק. אבל הרעיון המרכזי נשאר: אפשר וצריך לאמן כוח וטכניקה על האופניים עצמם, ממש כמו באימון כוח בחדר כושר.
ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה 0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ואפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד
🧠 תרגום מעולם המשקולות לעולם האופניים:
בחדר הכושר, אימוני כוח מרבי בנויים על עקרון פשוט:
“מעט חזרות – משקל גבוה”
לדוגמה:
המטרה: גיוס מקסימלי של יחידות מוטוריות → חיזוק שרירי עמוק וממוקד.
ומה באופניים?
🚴 שיטת הפירמידה לאופני הרים – כוח וטכניקה בסינגלים
בחרו מקטע סינגל־טראק באורך 200–500 מטר, רצוי במגמת עלייה מתונה, עם דרגת טכניות בינונית.
אימון 1: פירמידת הילוכים – עצימות עולה
הקפה | גלגל שיניים אחורי | עצימות |
---|---|---|
1 | 28T (שני מלמעלה) | קל |
2 | 24T | קל |
3 | 21T | בינוני |
4 | 18T | בינוני-קשה |
5 | 16T | קשה |
6 | 14T | קשה מאוד |
בכל מקטע רוכבים בהילוך קשה יותר – מקביל לעליית משקל באימון כוח.
אימון 2: עצימות קבועה – חומצת חלב ודיוק טכני
6 הקפות, כולן על שן 21, בקצב בינוני-קשה. הקפדה על טכניקה, קו, ושליטה — במיוחד בסינגלים צרים. ככל שהעייפות גוברת, הדרישה לטכניקה מדויקת עולה.
ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה 0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ואפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד
⚠️ למי מתאים האימון?
-
גיל 16 ומעלה
-
לפחות שנתיים ניסיון ברכיבת שטח תחרותית
-
אין לבצע עם פציעות, בעיות ברכיים או מתאמנים מתחילים
שימו לב: מד דופק לא רלוונטי באימון זה. מה שקובע זו היכולת להחזיק הילוך קשה בתוך סינגל — גם כששורפות לך הרגליים.
💡 למה זה עובד?
-
גיוס יחידות מוטוריות – כמו בחדר כוח
-
חיזוק סבולת הכוח – החזקה בהילוך קשה לאורך זמן
-
שיפור טכניקה – תחת עומס, כשאין “מקום לטעות”
-
שימור כוח – בזכות שיפור יעילות התנועה
ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה 0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ואפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד
📍איך למדוד RM1 באופניים?
בדיוק כמו בחדר כושר:
-
בחר סינגל קבוע
-
קבע הילוך קבוע (למשל: 14T)
-
נסה לבצע את כל הקטע בלי לרדת מהאופניים
-
הזמן המהיר ביותר בו הצלחת להשלים את הסינגל – הוא ה־RM1 שלך
🚫 סיכונים ואזהרות
-
כאבים בברכיים או במפשעה? עוצרים מיד
-
מתאמנים חדשים? מתחילים קל, בליווי מאמן
-
אין להפעיל עומס שיא (RM1) בלי ליווי מקצועי

✍️ לסיום
שיטת הפירמידה ברכיבת שטח היא גשר בין עולם הכוח לעולם הטכניקה. זוהי דרך פשוטה, מאתגרת ויעילה לבנות רוכבים חזקים יותר, מדויקים יותר – ובעיקר מוכנים יותר לשטח.
🔥 רוצים לטעום מהשיטה באימון מסודר, עם מד וואטים והכוונה מדויקת?
הצטרפו לשני אימוני ניסיון ב־PowerWatts תל אביב או גינתון.
כי גם בוץ, גשם או שמש – תמיד יש דרך לדווש חכם יותר.
ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה 0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ואפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד
ומי שמעוניין באימוני POWERWATTS (ת”א וולודרום, או בגינתון)
– מוזמן או מוזמנת לשלוח הודעה 0523541563 🥭🥭🥭 גם מייל זה בסדר elad.bike@gmail.com
ואפשר להשאיר פרטים גם בתיבת מסרים בצד
עם שלומי חיימי בתחילת עונת 2012