כתב : אלעד פלטין פברואר 2014 (עדכון דצמבר 2015)

מד דופק אינו יכול להצביע על התקדמות או דעיכה בכושר הגופני .מד הספק יכול להסביר זאת בצורה ברורה ומוחלטת. מעבר לכך, הוא יכול להצביע על התקדמות ודעיכה במגוון תחומים בכושר הגופני (כוח, סבולת, זריזות, מהירות ועוד). 

בכל קורס פיסיולוגיה של קורסי מדריכים למינהם, מזכירים את נושא השריפה הקלוריות "ועבודה עם מד דופק". סיבולת בסיסית – 60% – 70% – E1 מהדופק המרבי (האות E היא קיצור של Endurance = סיבולת).

לחשוב יותר מדי

מרבית האימונים של ספורטאי סיבולת מקצוענים,
מתבצעים בטווח דופק זה – (OLD-SCHOOL). בטווח זה הגוף שורף בעיקר שומנים ומעט פחמימות.
זו הסיבה שהאימון מתאים לירידה במשקל, ככל שהגוף פחות מאומן, באימון E1 ישרפו (יחסית) יותר פחמימות ופחות שומנים. ע"פ המקורות – (OLD-SCHOOL) טווח זה הוא אבן היסוד של האימון האירובי שמהווה בסיס רחב עליו בונים אימונים קשים יותר. הציטוט הנ"ל הוא OLD-SCHOOLבצורה חלקית, בעיקר מכייוון שאינו מנסה להסביר את הסיבה וההבדלים בין ספורטאים "מאומנים" לספורטאים שאינם מאומנים.

ע"פ ספרו של ד"ר יואב מקל ("כושר גופני") בפרקו "הוצאה אנרגטית בפעילות גופנית" – "מדידת כמות האנרגיה הנדרשת לביצוע פעילות גופנית נתונה, חשובה מכמה היבטים.

אצל ספורטאים, ערכי האנרגיה מתורגמים להספקים הקובעים את קצב הפעילות ומשפיעים ישירות על הישגיהם הספורטביים. אצל אנשים בעלי משקל עודף ערכי האנרגיה מתורגמים לערכים קלוריים המלמדים על היעילות האנרגטית הכוללת בפעילות.

הנתונים האנרגטיים המתקבילים במהלך הפעילות או בסיומה מהווים כלי שבעזרתו ניתן לתכנן את סוג הפעילות המתאימה לכל אדם, את משכה ועצימותה. הוא ממשיך וכותב אודות חישוב ההוצאה הקלורית בפעילות גופנית: כמות האנרגיה שאדם מוציא בזמן פעילות גופנית ניתנת לחישוב בצורה פשוטה, בתנאי שקצב הפעילות מתון וקבוע.

חישוב זה מתבסס על משוואה פשוטה…כל ליטר אחד של חמצן שווה להוצאת 5 קילו-קלוריות (ק"ק) של אנרגיה.

  ההבדלים בין שיטות המדידה : דופק, הספק ושיטת POWERTRAINING

"למה אתה צריך מד דופק ?"

שאלתי את אחד הרוכבים באימון שבת האחרון. "בשביל לדעת כמה קלוריות אני שורף " זה ענה.

המצפון 'כמוטיוויטור' המצפון כמדרבן 'לטווחים קצרים בלבד' (אם בכלל). מד דופק רלוונטי כמדד לשריפה קלורית כאשר הגוף רענן ואינו עייף.

לאחר שעתיים אימון ובמיוחד במידה והאימון קשה והטמפרטורה בחוץ גבוהה, השריפה הקלורית ע"פ מדד הדופק נעשה פחות ופחות מדוייק ככל שהאימון מתמשך ושריר הלב מתעייף ולא בהכרח בגלל אופי האימון (חום חיצוני והתייבשות). מדד הדופק הוא מדד לשריר אחד בגוף. (שריר חשוב, אבל עדיין שריר יחיד). והרבה מעבר לכך – כמה עייף אותו ספורטאי החל את האימון – "גמישות" עליית הדופק מעלה והירידה שלו מטה בהתאוששות איטית יותר כאשר הגוף עייף, ככה גם הזיוף בשריפה הקלורית (ביחס למדידת הספק או מדידות אחרות מדוייקות יותר)

 (מתוך ספרו של אלן האנטר ואנדרו קוגן) :

עדכון דצמבר 2015

למטה דוגמאות מאימון של אחד הספורטאים במרכז האימון כדי להמחיש את ההבדל בין מד הספק למד דופק. ככל שהאימונים יותר ממוקדים ויותר באזור האנאירובי (120% ומעלה כאשר 100%=20 דקות קצב מקסימיאלי) כך האפקטיביות של מד דופק יורדת פלאים לעומת מד הספק. ניתן לראות בשלושת הגרפים בבירור. ההבדלים בין הדופק שמעט יורד ועולה, כאשר הרוכב נמצא בהספקים של 130-160%. אימון מסוג זה אינו יכול להתקיים עם מד דופק כלל וכלל, מבחינה אפקטיבית.

הספק מול דופק

הספק מול דופק2

הספק מול דופק3

להזמנת מד הספק – הקש כאן לאימוני POWERTRAINING או אימוני POWERWATTS – הקש כאן, או צרו קשר 0523541563 elad.bike@gmail.com xtr-m980

"מד דופק אינו מספר לך כיצד אתה משתפר על האופניים …בדיוק כמו שמד הספק לא יכול להבטיח לך שתעמוד בלחצים המנטאלים של מרוץ קשה".

מד דופק בסך הכול אומר לך כמה "משאבת הלב" מפמפמת באותו רגע. לדופק שמייצר שריר הלב  יש הרבה השפעות שכלל לא קשורות לאימון עצמו, דבר שיכול להוביל אותך למסקנות שגויות בנוגע לרמת הכושר שלך וכך מה שיקרה – תפגע בבביטחון שלך בנוגע ליכולות שלך.

הדופק מושפע  מרמת ההתביישות שלך (עוד לפני שהתחלת בכלל את האימון), טמפרטורת האוויר בחוץ, טמפרטורת הגוף שלך, ע"פ רמת ואיכות השינה שלך קודם לאימון ובמהלך כל השבוע שחלף (עייפות מצטברת), רמת הלחץ שלך בחיים באופן כללי…ועוד…"

מד הספק – כיצד הוא בעצם משדרג את עצמו ממדידת הדופק ? מד ההספק מודד בצורה מדוייקת את הכוח שאתה מעביר באותו רגע לפדאלים .זה בעצם כמו מכונית, כאשר הרוכב הוא המנוע של המכונית. מד דופק בודק את שריר הלב, מד הספק בודק את "כלל השרירים בגוף" כולל הלב במידה וישנם ימים בהם הדופק לא מצליח לעלות, מצד אחד נכון, זה כנראה בגלל עייפות/התאוששות/תזונה וכו" (ראה מעלה מה שכתבנו).

במידה והדופק לא עולה בתחילת האימון, אוקיי זה עייפות, רק שבמידה וההספק בתחום הנכון ואנחנו מצליחים לשמור על ההספק בתחומים שאנחנו צריכים להיות באותו אימון ספציפי( ו/או לאורך זמן) האינטרוולים שאנחנו מבצעים טובים, קרי המדד מספיק מדוייק לכך שנמשיך באימון (עדיין, דופק הוא כלי חשוב רק צריך לדעת כיצד להשתמש בנתונים שלו בצורה יעילה וחכמה) .חשוב לדעת להשתמש במד הדופק במקביל וביחס לנתונים של מד ההספק (זה ברמת המאמן בלבד).

להזמנת מד הספק – הקש כאן לאימוני POWERTRAINING או אימוני POWERWATTS – הקש כאן, או צרו קשר 0523541563 elad.bike@gmail.com IMG_6087-1024x768

 ההבדל הגדול ביותר בין מד דופק למד הספק  – מדד ההתקדמות

מד דופק אינו יכול להצביע על התקדמות או דעיכה בכושר הגופני .מד הספק יכול להסביר זאת בצורה ברורה ומוחלטת. מעבר לכך, הוא יכול להצביע על התקדמות ודעיכה  במגוון תחומים בכושר הגופני (כוח, סבולת, זריזות, מהירות ועוד).

Power Is Useless without Control

לקריאה נוספת

ההבדל בין ואט לקילו לבין ואט ליעילות ?

אז לפני שאתם שואלים כמה אני חזק על האופניים

רצוי לשאול – כמה אני יעיל מבחינה טכנית על האופניים ?

ואם את, או אתה מרגישים שלא, צרו קשר ותבואו לאימון, תגלו הרבה דברים

איש הבננה מאוסטרליה מסביר בפשטות על ואטים ורמת רכיבה.

 

תפסיקו להיות עבד למד הדופק שלכם או מד ההספק, או בעצם להיות Details Junky, או במצב של Too Much Control. במקום לרכב, להנות מהמהירות, מהסינגלים, או הנוף שבקצה העלייה, אנשים מסתכלים ומקפידים מדי להיות ב ZONE "הנכון מדי". ואחרי זה לרוץ לפייסבוק ולעלות לסטאטוס….

שחררו, זה טוב למדי לפעמים (לאנשים מסויימים בפרט רק שגם באופן כללי לכולם), להעיף את המכשירים ופשוט לרכב – NATURAL, גם אם זה לא אימון שחרור, שחררו את הMind. חוסר האיזון בין הרצון לשליטה מוגזמת מדי לבין הרצון לרכב ללא מכשירים בכלל מצביע בעיקר על חוסר ביטחון עצמי. מצאו את קו האמצע בהתאם לספציפיות האישית שלכם והLIMITATION.

Too Much Freak Control

too much control-watts

להזמנת מד הספק – הקש כאן לאימוני POWERTRAINING או אימוני POWERWATTS – הקש כאן, או צרו קשר 0523541563 elad.bike@gmail.com 

Free Your Mind

Free Your Mind

Free Your Mind

תגובות

תגובות